Our Policies & Platform

Déclaration de vision et programme politique des Travailleurs et travailleuses unis de la Guilde canadienne des médias (GCM)

No caucus worth its vote count exists without a platform. Here is ours.

We Will build Member Power


Renforcer le pouvoir des membres.

We start from this foundation.

Right now, CMG is operating as a service union, there to defend and police existing contracts without fighting for what we need. This does not meet the moment. Our union has lost the capability to defend us against the forces that threaten our jobs, public institutions, and democratic principles in Canada. We can organize, mobilize, and train ourselves to do and demand better. We will change the trajectory of our union by fighting for each other and the vital services we provide to Canadians.

Nous partons de cette base.

Présentement, la Guilde fonctionne selon un modèle de ‘’syndicat de service’’, c’est-à-dire qu’il est axé sur la défense des clauses de contrats existants plutôt que de s’attaquer aux problèmes qui échappent aux conventions préétablies. Cela ne correspond plus aux besoins de nos membres. Notre syndicat a perdu sa capacité de nous défendre contre les forces qui menacent nos emplois, nos institutions publiques, ainsi que les valeurs démocratiques canadiennes. Nous pouvons nous organiser, nous mobiliser, et nous entraîner nous-mêmes à faire et à demander mieux. Pour ce faire, nous allons changer la trajectoire de notre syndicat en se battant les un·e·s pour les autres et en défendant les services essentiels que nous fournissons aux Canadiens

Our First Six Months

Notre plan d'action pour les premiers six mois

Hold Steward Training Sessions

Hold a minimum of two steward training sessions for members in most regions to build power and unity across all regions, branches and location units, with emphasis on freelancers, technical workers and other under-represented members

Tenir au moins deux formations de délégué·es dans la plupart des régions pour renforcer l’unité syndicale, en mettant l’accent sur les pigistes, les technicien·nes, les petites unités et les membres sous-représenté·es.

Organize Workshops

Offer at least two general organizing workshops to all members, at least one of which will be in-person

Offrir deux ateliers de mobilisation, dont au moins un en présentiel.

Institute a Debrief

Hold a member-led webinar debrief within three months of a contract being won.

Tenir un webinaire-bilan dans les trois mois suivant la signature d’une convention.

Start an Actionable Newsletter

Start a member-led, regular union newsletter to communicate with members

Lancer une infolettre menée par les membres pour assurer une communication régulière et transparente.

Begin Hiring

At the 2025 CMG convention we pushed to pass a motion to explore hiring a new full-time staff member organizer. The goal is to have an organizer who can identify and organize new workplaces in Canada. We will continue to make this a priority

Commencer immédiatement le processus d’embauche d’un·e organisateur·trice syndical·e à temps plein chargé·e de recruter de nouveaux membres et de syndicaliser de nouveaux milieux de travail à travers le Canada.

Build Networks

Start building a network of rank-and-file organizers to activate members to do internal organizing at their shops

Mettre sur pied un réseau d’organisateurs et d’organisatrices parmi les membres pour stimuler l’organisation interne.

Develop Framework

Develop a member-mobilization framework that is triggered a year and a half in advance of bargaining 

Développer un plan de mobilisation préalable aux négociations, déclenché 18 mois avant la date prévue.

Fight for Under-Represented Members

Create strategies to support under-represented members like freelancers, technical workers and temp workers

Créer des stratégies concrètes pour soutenir les membres sous-représenté·es : pigistes, technicien·nes et travailleur·euses temporaires.

Advocate for Reform

Create a plan to advocate for reforming federal policies like the Local Journalism Initiative to better serve communities and offer more job security

Élaborer un plan d’action syndical pour revendiquer des réformes aux politiques fédérales, notamment l’Initiative de journalisme local, afin d’améliorer la sécurité d’emploi et de mieux servir les communautés.

Here Are Our Policy Positions

Gleaned from a democratic and collaborative process.
Union Training Sessions
Minimum one in-person steward training sessions per region: We will provide at least one in-person steward training opportunities in all regions: Pacific, Atlantic, Northern, Western, Ontario and Quebec. Member organizers will run the steward training, adapted from The News Guild format or existing methods, but with a focus on broader organizing, not just large branch steward duties. These will be supplemented with virtual training and we will endeavour to hold in-person training in less populous regions whenever possible. This is a floor, not a ceiling. CWA aims to have one steward per 10 members and we will work towards that goal, emphasizing training stewards in under-represented groups like technical workers and freelancers. We will also develop training segments that specifically address the challenges facing under-represented and marginalized workers.
Teaching Organizing Principles
We will provide at least two training sessions on how to organize within the workplace, one virtual, one in-person. This training is for anyone in any workplace, not just stewards. In it, members will learn to identify key workplace issues, organize rank-and-file members to tackle the issue, and have conversations that move people to action and win improvements in the workplace. These skills will help members at all branches, no matter how big or small and will create a new generation of union activists. We will also identify members in our workplaces who are not covered under our Collective Agreements and offer them the training so we can work together to raise the bar for all workers.
Mobilization Framework
We will develop a plan to train and mobilize members to prepare for collective bargaining by drawing on successful public sector worker movements like the Chicago Teachers’ Union’s activist CORE. Once developed, our union will automatically trigger the mobilization framework 1.5 years out from bargaining to get rank-and-file members engaged and ready to fight for a fair contract. This will include offering training on organizing fundamentals to create new activists and leaders, sharing grassroots knowledge by bringing in guest speakers to share lessons from other contract campaigns, hosting solidarity-building events to bring members together and developing strategies to shore up support in the community. As part of this process, we will identify workers who are not covered under our collective agreements and endeavour to bring them in, understand their issues and address them at the bargaining table. Activating members far in advance of bargaining puts us in a stronger position to push for higher wages, progress on temporary workers rights, job security and more. The framework will lay this out in detail based on best practices of other unions. With a mobilized rank-and-file, we can get members better deals at the bargaining table and use different bargaining styles and tactics like open bargaining, “master agreements,” and pattern bargaining.
Working Towards Hiring a Full-Time Staff Organizer
Hiring one full-time staff organizer will create massive opportunities for growth. The organizer will create a plan to organize new workplaces and grow our membership after decades of CMG losing members to layoffs and cutbacks. If a union isn’t growing, it’s dying. The organizer can draw on our activated network of members to help organize other workplaces, run trainings and more. CBC workers bear a huge burden, and growing CMG’s membership will bring in dues from other workplaces and help diversify our membership.
Creating a Country-Wide Member Organizer Network
We will grow the member organizer program using The News Guild’s “learn, do, teach” method to share skills to mobilize an ever-growing number of members. We will create an army of engaged members who take organizing, steward, bargaining, contract campaign and strike training, practice those skills and then host those training sessions for new members across the country. These organizers will troubleshoot workplace issues together to improve conditions on the ground. The News Guild used this method to mobilize members and win historic contracts, including at the New York Times Tech Guild. We will give members a reason to care about union work!
Holding Regular Contract Debriefs
Bring together members to learn how to run a successful contract campaign that builds power and exerts it smartly and effectively on the employer and share lessons learned and victories from past contract campaigns. At this virtual debrief, all CMG members will hear directly from a panel of grassroots members that were on the ground taking action, bargaining and living through the contract campaign. Members can ask the presenters questions. This will help educate members on the bargaining process and what it takes to win and fight for each other. Knowledge is power and we will make this knowledge accessible for all members. The virtual meeting will be accompanied by a written post-mortem of the campaign, to be completed three months after the contract is signed, and made available to all CMG members so there is a historical record. CMG leadership, staff and grassroots members will collaborate to ensure the briefing reflects lived experience on the ground.
Mobilize technical and non-editorial workers
We will support members that are often overlooked or underrepresented, particularly technical workers who have fewer stewards and less visibility of the unique challenges they face in the workplace. These supports will include targeted steward training to ensure technical workers have stewards who fully understand their challenges. We will provide funding to support the creation and activities of a caucus for non-editorial workers to better enable them to advocate for policies. It takes time to build up our steward network, so in the interim, we will connect existing stewards with non-editorial members to collaborate on how to better serve under-represented workers.
Empower and Assist Temporary Workers
We will establish a CMG task force on temp workforce issues and conversions to ensure nobody falls through the cracks. The temp task force will create an onboarding process that can be distributed across all CMG workplaces so workers know their rights, and who can help them, as soon as they walk through the door. The task force and leadership will create a union-wide reporting structure to report abuses towards temps; this will assist with supporting members in the short-term and aggregate important data to find long-term solutions to the persistent abuses. The task force will explore the possibility of harmonizing collective agreement language for temps so it is easier for them to move from workplace to workplace and raise the bar across all companies. We will duplicate and expand CBC’s existing webpage about temp rights and resources (temps.cbc.ca) to include information for all CMG shops.
Bargain for Freelance Protections Across the CMG
Freelancers at all workplaces deserve protection and support, but are under-resourced. We will proactively reach out to freelancers to ask them to sign a union card, connect them with a steward and other freelancers and equip them with resources outlining their rights. We will actively recruit freelance members to attend steward and organizer training so freelancers can turn to stewards that fully understand the unique challenges they face. We will distribute training and materials on freelancer issues to give existing stewards and staff the tools to best assist freelancers. We will develop a communication system to keep track of freelancers and notify them of relevant trainings and events and foster a community. We will also leverage this system to ensure that newsrooms of all sizes can identify, and respond, to freelancer concerns, all with the aim to get freelancer language into all collective agreements. 
Support Francophones and Other Linguistic Communities in Our Membership
CMG Workers United will work to encourage and train union activists who work and live in French, Inuktitut, ASL/LSQ and the other languages. By offering training and mentorship across the country, we will prioritize offering development to non-English speakers to organically grow capacity at all levels of our union.
Start a Regular, Member-led Union Newsletter
We will engage members with newsletter writing skills and organizing acumen to produce a newsletter to share training opportunities and events, disclose leadership activities, highlight the great work members and staff are doing, instruct on how to support members during contract campaigns and share wins and information on active union fights.
Advocate for Tax Credit and Policy Reform
We will consult the rank-and-file on how to make policies work better for members and the communities we serve. For example, some newsrooms fired Local Journalism Initiative reporters when a funding gap occurred. When the federal government is making decisions about policies that affect our work, the boss is there, pushing their agenda. So we need to be there, too, and we need members’ input on how to do it. We believe that when news organizations receive funding or tax credits, it must always be tied to jobs and security for workers.
Prioritize Accessibility and Transparency
Canadian media has an accessibility problem and we need to change that. To do this, we will explore ways to provide information in alternative formats, speed up the current process to publish union information in French, and prioritize accessibility policies and procedures for digital and in-person events. In the spirit of “Nothing About Us Without Us” a common refrain in disability communities worldwide, we will make all accessibility policies available to members within six months and create a pathway for members — regardless of the type of access need being addressed — to bring these concerns forward in a timely manner.
Formation des délégué·es par région
Nous organiserons au moins une formation de délégué·es par région : Pacifique, Atlantique, Nord du Canada, Ouest du Canada, Ontario et Québec. Ces formations, menées par des membres organisateurs et organisatrices, seront adaptées aux méthodes existantes de la Guilde tout en mettant l’accent sur la mobilisation collective, et non seulement sur les tâches administratives habituelles. Elles seront complétées par des formations virtuelles, et nous ferons tout pour offrir des sessions en personne dans les régions moins peuplées.
Le SCA-Canada, notre syndicat affilié, fixe comme objectif un·e délégué·e pour dix membres, et nous visons le même but.

Nous ciblons nos formations pour rejoindre les groupes sous-représentés, comme les technicien·nes et les pigistes, et adapterons nos formations aux réalités des membres marginalisé·es.
Former les membres à la mobilisation
Nous offrirons deux formations, une en ligne et une en personne, sur la mobilisation syndicale dans le milieu de travail. Ces ateliers, ouverts à tous les membres, enseigneront comment repérer les enjeux prioritaires, mobiliser les collègues et passer à l’action pour améliorer les conditions de travail. Ces compétences rendront plus solides toutes les sections, grandes ou petites, et aideront à bâtir une nouvelle génération de militant·es syndicaux. Nous inviterons aussi les membres non couverts par nos conventions collectives à y participer, afin d’élever les conditions de travail pour tout le monde.
Mobilisation avant les négociations
Nous élaborerons un plan de mobilisation pour former et préparer les membres à la négociation collective.Ce plan s’inspirera d’expériences syndicales réussies, comme le mouvement CORE du syndicat des enseignant·es de Chicago.Il sera déclenché 18 mois avant chaque négociation, afin que les membres soient prêts à se mobiliser pour un contrat juste et équitable.

Le plan comprendra:des formations sur les bases de l’organisation syndicale pour développer de nouveaux leaders; des échanges d’expérience avec des invité·es d’autres syndicats ;des activités de solidarité pour renforcer les liens entre membres et communautés.Nous intégrerons aussi les travailleur·euses non couverts par nos conventions collectives, pour comprendre leurs réalités et porter leurs revendications à la table de négociation.Une mobilisation précoce place les membres en position de force pour réclamer de meilleurs salaires, plus de sécurité d’emploi et des avancées pour les travailleurs et travailleuses temporaires.Ce plan précisera les étapes, les formations et les tactiques utilisées, comme la négociation publique, les ententes cadres ou la négociation par modèle, afin d’obtenir de meilleures ententes pour tous.

Nous pourrons ainsi utiliser des tactiques de négociation ouvertes et collectives, comme la négociation publique, les ententes cadres ou la négociation par modèle.
Un·e organisateur·trice syndical·e à temps plein
L’embauche d’un·e organisateur·trice syndical·e à temps plein créera de réelles opportunités de croissance pour la Guilde. Cette personne mettra sur pied un plan pour recruter de nouveaux milieux de travail et accroître le nombre de membres, après des années de pertes dues aux mises à pied et aux compressions.

Un syndicat qui ne grandit pas s’affaiblit. L’organisateur·trice pourra s’appuyer sur notre réseau de membres déjà mobilisé·es pour aider à organiser d’autres milieux, offrir des formations et soutenir les campagnes locales.Les employé·es de CBC/Radio-Canada soutiennent une grande part de notre syndicat.

L’élargissement à de nouveaux milieux de travail permettra d’accroître les cotisations et de diversifier nos membres.
Créer un réseau national d’organisateurs et d’organisatrices syndicales
Nous développerons le programme de formation des organisateur·trices en nous inspirant de la méthode « apprendre, faire, enseigner » utilisée par le syndicat américain The News Guild. Cette approche permet de transmettre les compétences nécessaires pour mobiliser un nombre croissant de membres.
Nous formerons une communauté active de membres engagé·es qui suivront des formations sur l’organisation, la représentation, la négociation, les campagnes contractuelles et les grèves.Ces membres mettront ensuite leurs apprentissages en pratique et formeront à leur tour de nouveaux membres partout au pays.Ces organisateur·trices collaboreront pour résoudre les problèmes en milieu de travail et améliorer les conditions sur le terrain. The News Guild a utilisé cette méthode pour mobiliser ses membres et remporter des ententes historiques, notamment à la New York Times Tech Guild.Nous voulons donner à chaque membre une raison de s’impliquer dans la vie syndicale.
Tenir une bilan après chaque campagne de négociation
Nous organiserons, dans les trois mois suivant la signature d’une nouvelle convention, une rencontre virtuelle menée par les membres, afin de partager les apprentissages et les victoires des campagnes de négociation.

Lors de cette rencontre, des membres de la base ayant participé activement aux actions, aux discussions et aux négociations présenteront leur expérience et répondront aux questions de leurs collègues.Cet échange permettra de mieux comprendre le processus de négociation et de transmettre les savoirs concrets qui permettent de gagner et de se soutenir mutuellement.

Parce que le savoir, c’est du pouvoir, nous rendrons ces connaissances accessibles à toutes et à tous. Chaque rencontre sera accompagnée d’un bilan écrit de la campagne, rédigé dans les trois mois suivant la signature du contrat et partagé avec l’ensemble des membres de la Guilde.Ce travail collectif, réalisé par la direction, le personnel syndical et les membres de la base, garantira que l’expérience vécue sur le terrain soit reconnue et transmise.
 Mobiliser les travailleur·euses de la production et des autres secteurs
Nous soutiendrons les membres souvent oubliés ou sous-représentés, en particulier les travailleur·euses techniques, qui disposent de moins de délégué·es et dont les défis sont moins visibles.Ces appuis comprendront des formations ciblées pour les délégué·es, afin que les travailleur·euses techniques soient représenté·es par des personnes qui comprennent réellement leurs réalités.Nous financerons la création et les activités d’un caucus pour les membres travaillant hors du secteur éditorial, afin qu’ils et elles puissent mieux défendre leurs intérêts et proposer des politiques adaptées.Le développement du réseau de délégué·es prendra du temps, mais entre-temps, nous mettrons en relation les délégué·es existant·es avec les membres de ces secteurs, pour renforcer la représentation des groupes sous-représentés.
Soutenir et outiller les travailleur·euses temporaires
Nous créerons un comité de travail de la GCM sur les enjeux liés au personnel temporaire et aux conversions de postes, pour que personne ne passe entre les mailles du filet.Ce comité élaborera un processus d’accueil commun à tous les milieux de travail, afin que les employé·es connaissent dès leur arrivée leurs droits et les ressources disponibles.

Le comité, en collaboration avec la direction syndicale, mettra en place un mécanisme de signalement syndical pour documenter les abus envers les travailleur·euses temporaires.Ces données permettront d’offrir un soutien immédiat et de trouver des solutions durables aux problèmes persistants.

Nous étudierons aussi la possibilité d’harmoniser les clauses des conventions collectives concernant les temporaires, afin de faciliter leur mobilité d’un milieu à l’autre et d’élever les standards pour tout le monde.

Enfin, nous élargirons et adapterons le site existant de CBC/Radio-Canada sur les droits des temporaires (temps.cbc.ca) afin qu’il devienne une ressource commune à toutes les sections de la Guilde.
Appuyer les pigistes
Les pigistes de tous les milieux méritent protection et soutien, mais manquent encore de ressources.

Nous irons à leur rencontre pour les inviter à adhérer au syndicat, les mettre en contact avec des délégué·es et d’autres pigistes, et leur fournir des outils clairs sur leurs droits.

Nous encouragerons activement les pigistes à suivre les formations syndicales pour qu’ils puissent compter sur des représentant·es qui comprennent leurs réalités.Nous diffuserons du matériel de formation destiné aux délégué·es et au personnel syndical afin qu’ils puissent mieux accompagner les pigistes.

Nous mettrons aussi en place un système de communication pour suivre les pigistes, les informer des formations et des événements, et favoriser une communauté solidaire.Ce réseau aidera les salles de rédaction à mieux reconnaître et traiter les enjeux des pigistes, tout en visant à intégrer des clauses sur les pigistes dans toutes les conventions collectives.
Soutenir les membres francophones et les autres communautés linguistiques
Les Travailleurs et travailleuses unis de la Guilde canadienne des médias (GCM) s’engagent à former et appuyer les militant·es syndicaux qui travaillent et vivent en français, en inuktitut, en ASL/LSQ et dans d’autres langues.En offrant des formations et du mentorat partout au pays, nous voulons renforcer la présence et la participation des membres non anglophones à tous les niveaux du syndicat.
Lancer une infolettre syndicale menée par les membres
Nous inviterons les membres ayant des compétences en rédaction et en organisation à créer une infolettre régulière, animée par et pour les membres.

Elle servira à diffuser les occasions de formation, les événements, les activités syndicales, à valoriser le travail des membres et du personnel, et à informer sur les campagnes et victoires syndicales en cours.
Défendre la réforme des politiques publiques et des crédits d’impôt
Nous consulterons les membres de la base pour savoir comment améliorer les politiques publiques afin qu’elles servent mieux les travailleurs et les communautés.Par exemple, certaines salles de rédaction ont mis à pied des journalistes de l’Initiative de journalisme local à cause d’un manque de financement temporaire.Quand le gouvernement fédéral prend des décisions qui touchent notre travail, les employeurs sont présents pour défendre leurs intérêts, nous devons l’être aussi.
Prioriser l'accessibilité et la transparence
Les médias canadiens souffrent d’un problème d'accessibilité et nous devons remédier à cette situation. À cet effet, nous allons explorer les meilleures façons de favoriser l'accès à la communication alternative et améliorée, accélérer le processus actuel de publication d’information syndicale en français, et prioriser les politiques et procédures d'accessibilité tant pour les événements en ligne que pour le présentiel. Dans l’esprit de ‘’Rien sur nous sans nous’’, un slogan du mouvement de défense des droits des personnes handicapées, nous allons rendre nos politiques d'accessibilité disponibles en moins de six mois à tous nos membres. Nous allons aussi mettre en œuvre un processus permettant à nos membres de communiquer leurs besoins afin de recevoir des accommodements en temps opportun, et ce peu importe le type d’accommodement désiré.